iPad ook als programmeerplatform om te leren?

Tablets zijn hot in onderwijsland. Veel uitgevers en scholen (en Apple overigens ook, 19 januari is er een pers evenement met onderwijs als onderwerp!) zijn bezig met een ontdekkingstocht naar hoe deze apparaten het beste in te zetten. Meestal gaat dit over lesmateriaal (boeken, maar ook aanvullend materiaal als Youtube). Een visie die ik nog niet eerder tegen ben gekomen is het gebruiken van een iPad als programmeerplatform om te leren programmeren.

De belangrijkste oorzaak is dat de iPad vooral wordt gezien als een consumptie apparaat, hier nodigt het apparaat ook het meest toe uit: lekker op de bank met de iPad iets lezen of een filmpje kijken. Desondanks heeft Apple zelf de iWork suite (Office pakket) uitgebracht, en hiermee laat Apple zien dat de iPad ook goed bruikbaar is voor produceren.

Maar programmeren zul je denken, dat vergt toch veel meer van het apparaat? Enkele ontwikkelaars denken hier anders over en hebben ontwikkelomgevingen ontwikkeld voor de iPad. Een voorbeeld is de app Codea. In deze app is het mogelijk om games en simulaties te ontwikkelen in de scripttaal Lua. Door handig gebruik te maken van de touch mogelijkheden van de iPad en efficiƫnt om te gaan met het scherm kan er, ondanks de beperkingen van een tablet, goed geprogrammeerd worden. Voor enkele highlights raad ik je aan zeker de volgende video te bekijken:

Phillip Alvelda, van de Westminster Institute for Science Education, gebruikt deze app als tool in zijn lessen op oa middelbare scholen. Vanuit zijn stichting zet hij zich ook in voor verbetering van het beta onderwijs. Meer over Phillip en zijn lessen is te lezen op TheAppleBlog van GIGAOM.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *